جريدة أسد الشعر العربي جمال الشرقاوي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

رسالة للقاريء الجاهل ـــ بقلم \ جمال الشرقاوي \

رسالة للقاريء الجاهل ـــ بقلم \ جمال الشرقاوي \ Empty رسالة للقاريء الجاهل ـــ بقلم جمال الشرقاوي

مُساهمة من طرف جمال الشرقاوي الخميس يوليو 06, 2023 9:33 pm

رسالة للقاريء الجاهل
ــــــــــــــــــ
رسالة للقاريء الجاهل ـــ بقلم \ جمال الشرقاوي \ Eeeeee61

أولاً شكرا لحضرتك على القراءة ـــ ثانياً ــ مع اعتذاري لحضرتك أيضاً ـــ هو انا شغال خدام عند القاريء ؟؟؟!! المقال طويل و لا قصير .. هو القاريء ( ليه أكل و لا بحلقة ) .. إللي عايز يقرأ .. يتفضل يقرأ .. و اللي مش عايز .. يغور في ستين داهية أنا مش هخليه يقرأ بالعافية .. البحث أكبر مما تتصور .. و لما بيتجزَّأ زي ما القاريء عايز ... الجزئية الواحدة في البحث بتتفتت لإن أجزاءه مرتبطة ببعضها ... ( أقسم بالله العظيم ) المقال دة ( جزء أصغر من الصغير ) أعمل ايه .. ؟؟!! أفسد البحث و افسد الأفكار عشان قاريء شايفه طويل شوية ؟؟؟!! هو حضرتك مش واخد بالك من تحقيق الأحاديث إللي القاري لو قرأها لوحده و قرأ أيضاً إنها ضعيفة مش هيفهم حاجة في دينه لإنه هيسيبها عشان ضعيفة ... ( أقسم بالله العظيم ) المقال إللي حضرتك كاتب عليه تعليق دة ... مش هو المقال الخاص بموضوع ( ضم السودان لمصر ) دي مقدمة إضررت لكتابتها بسبب دراسة الحديث اللي انا استشهدت بيه ( أمتي هذه أمة مرحومة ) و قلت في نفسي المقال لو نشرته مع دراسة الحديث هيكون طويل جداً .. فاضررت لفصل ( دراسة الحديث ) و إظهاره للقاريء قبل الخوض في المقال نفسه !!! و مع ذلك .. لازلت سأكتب المقال الثالث و الرابع في ( دراسة الحديث ) و ذلك لطول البحث ... .. شوف الجهد المبذول قد إيه .. يا أستاذ .. أنا بقرأ مئات الروايات بالأسانيد لكل حديث قبل كتابته و قبل دراسته و أثناء دراسته .. أموت من التعب و الجهد قبل أن أقول أو أكتب جملة ( قلتُ : أنا الباحث ) كما تقرأها في مقالاتي .. فيأتي لي أحدهم جاهلاً و مغفلاً و هو ( نايم على ضهره أو بطنه ) و يقوللي خلي المقال ( قصيَّر ) إن شالله عنه ما قرأ .. يغور في ستين داهية .. أنا في غنى عن قراءة المتكاسل اللاهي الجاهل .. أنا أكتب للنشيط لمن يريد أن يعرف .. هذه رسالتي في الحياه .. لن أقبِّل أيدي القاريء أبداً ... تحياتي لحضرتك و اغفر جرأتي

القاهرة \ يوليو \ الخميس 6 \ 7 \ 2023 م ــ الساعة 30 و 9 مساءً  ــ أسد الشعر العربي ( جمال الشرقاوي ) كاتب و شاعر و باحث \

جمال الشرقاوي
Admin

المساهمات : 1287

https://gamalelsharqawy.forumegypt.net

جمال الشرقاوي يعجبه هذا الموضوع

- مواضيع مماثلة
» \ رسالة لشعب مصر ... دَعْم الخبز \ بقلم الكاتب \ جمال الشرقاوي \
» يعني إيه حرية رأي ؟! ـــــ رسالة لكل إعلامي أو صحفي مغفل أسد الشعر العربي ( جمال الشرقاوي ) يعني إيه حرية رأي ؟! رسالة لكل إعلامي أو صحفي مغفل رؤية تحليلية بقلم \ جمال الشرقاوي \
» أسد الشعر العربي ( جمال الشرقاوي ) \ رسالة لشعب مصر ... دَعْم الخبز \ بقلم الكاتب \ جمال الشرقاوي \
»  رسالة هامة إلىَ مؤسسة الحوار المتمدن ..... نرجوكم .....لا تكونوا كالعدالة البطيئة !!!! أسد الشعر العربي ( جمال الشرقاوي ) رسالة هامة إلىَ مؤسسة الحوار المتمدن ..... نرجوكم .....لا تكونوا كالعدالة البطيئة !!!! بقلم \ جمال الشرقاوي \ [ 1 ]
» رسالة هامة إلىَ مؤسسة الحوار المتمدن ..... نرجوكم .....لا تكونوا كالعدالة البطيئة !!!! أسد الشعر العربي ( جمال الشرقاوي ) رسالة هامة إلىَ مؤسسة الحوار المتمدن ..... نرجوكم .....لا تكونوا كالعدالة البطيئة !!!! بقلم \ جمال الشرقاوي \ [ 2 ]